Nieuws uit groep 1/2:

Nieuwsboekje groep 1 en 2 

Datum:  26 maart
 2018
 
 Thema  Pasen/lente
 
 Periode:  26 maart t/m 19 april
 
 De gesprekjes gaan over:   Pasen, het Paasfeest, eieren, verstoppen,   lentebloemen, jonge dieren, op de boerderij, de   natuur, seizoenen.
 
 Woorden die we veel gaan gebruiken:    Pasen, het Paasfeest, paashaas, eieren, schilderen,   verstoppen, paasmand, lente, lentebloemen,   narcis, hyacint, blauwe druifjes, krokus, boerderij,   jonge dieren, kuiken, kalfje, biggetje, lammetje,   veulentje, seizoenen, natuur, bloesem, nest.
 
 De letter(s) in de koffer:  L
 
 De hoek(en) toveren we om tot:  Thematafel: Pasen/lente , bouwhoek: boerderij.
 
 De uitstapjes die we maken:  -
   
 Activiteiten met en voor ouders:   Thematafel: Pasen/lente , bouwhoek: boerderij.
 
 Prentenboeken:  • Vrolijk Pasen!
 • De kinderboerderij
 • Allebei even lief
 • Lotta en de sloddderkip
 • Het vogeltje dat te ver vloog
 • Schaap zoekt groen
 • Beer is op vlinder
 • Kikker is verliefd
 
 Beeldende activiteiten:  • Kip en mandje vouwen
 • Vrij verven
 • Lentetafereel met jonge dieren en bloemen   
 
 Liedjes:   • 10 verse eieren in een mand
 • Stippen op een ei
 • Weet je dat de lente komt
 • Lente op de boerderij
 • We zingen een lenteliedje
 • Uit mijn bol
 • Krokus bolletje
 
 Andere belangrijke info voor deze periode:    Crea onderbouw woensdagochtend 11 april
 
 Standaard informatie:     Let samen met uw kind op de letterkoffer, zit er  weer een nieuwe letter in?

 De kleuters gaan met enige regelmaat boeken  lenen in de bibliotheek en deze worden in de  leeshoek gezet in de klas. De boekjes worden door  de kinderen gelezen tijdens vrije momenten in de  kring.

Datum:  12 maart 2018
 
 Thema  Project 'Laat je zien'
 
 Periode:  12 maart t/m 23 maart
 
 De gesprekjes gaan over:   Talenten (iedereen heeft een talent), het theater,   optreden, artiesten, muzikanten, de voorstelling,   kaartverkoop, het podium, het decor,   verkleedkleren.
 
 Woorden die we veel gaan gebruiken:    Theater, kassa, toegangskaart, optreden,   stoelnummer, kaartverkoop, publiek, artiest,   muzikant, applaus, buigen, schmink, zaal,   microfoon, podium, zang, dans, gordijn, verkleden,   verkleedkleren, geluid, garderobe, dirigent.
 
 De letter(s) in de koffer:  O
 
 De hoek(en) toveren we om tot:  Thematafel:
 attributen over het theater/optreden.
 
 Huishoek: 
wordt een theater met tafel voor de verkoop van   kaartjes.
 
 De uitstapjes die we maken:  -
   
 Activiteiten met en voor ouders:   Afsluiting in 'Het Klokhuis' voor ouders en   belangstellende op donderdag 22 maart.
 De voorstelling start om 18:30 uur.
 
 Prentenboeken:  • Super uil
 • Naar het theater
 • Bij ons in het circus
 • Circus Pientje
 • Het muizenhuis - Sam en Julia in het theater
 
 Beeldende activiteiten:  • We maken van een schoenendoos een  theater.
 • Een gezicht schminken met wasco.
 • Gordijnen verven, jezelf maken op het podium en      de juf schrijft erbij wat jou talent is.  
   
 
 Liedjes:   • Ik ben knap
 • Je hebt talent
 • Het complimentenlied
 
 Andere belangrijke info voor deze periode:    De opening van het project is  op maandag 12   maart.
 
 Standaard informatie:     Let samen met uw kind op de letterkoffer, zit er  weer een nieuwe letter in?

 De kleuters gaan met enige regelmaat boeken  lenen in de bibliotheek en deze worden in de  leeshoek gezet in de klas. De boekjes worden door  de kinderen gelezen tijdens vrije momenten in de  kring.

Datum:  29 januari 2018
 
 Thema  Ssst! De tijger slaapt ( prentenboek)
 
 Periode:  29 januari t/m 23 februari
 
 De gesprekjes gaan over:   De tijger, de jungle, dieren die leven in de jungle,   oplossingen bedenken, briljante ideeλn,     samenwerken, verjaardagsfeest, verrassing, wat is   licht/zwaar?, meten en wegen.
 
 Woorden die we veel gaan gebruiken:    Tijger, slaapt, gevaarlijk, blazen, aaien, wakker, Ssst,   verjaardag, feest, taart, ballon, jungle, eng, pang,   spannend, vos, muis, schildpad, ooievaar,   slaapliedje, verrassing.
 
 De letter(s) in de koffer:  V
 
 De hoek(en) toveren we om tot:  De huishoek wordt jungle.
 
 Thematafel:
 boek: Ssst! de tijger slaapt.
 boeken, attributen dieren uit de jungle 
 
 De uitstapjes die we maken:  -
   
 Activiteiten met en voor ouders:  De hulpouders die begeleiden bij de crea.
 
 Prentenboeken:  • Ssst! De tijger slaapt!
 • AAA-woe, wie maakt dat geluid?
 • Mijn mama heeft geen slurf
 • Marcs grote gevaarlijke tanden
 • de tijger
 • Van top tot teen
 • Ik ben groot en grijs. Wie ben ik?
 • Boet de beer
 • Giraf viert feest
 • Hou je vast koala
 • De olifant
 
 Beeldende activiteiten:  • We verven een tijger in de jungle
 • Groepswerk n.a.v boek Ssst! De tijger slaapt!
 • Plakboek: tijger, knippen en plakken van de                jungle       
 
 Liedjes:   • De tijger slaapt……
 • Jongens meisjes aan de kant…
 • Ze kunnen zeggen wat ze willen…
 • Kijk, kijk, ik heb hier een ballon…
 
 Andere belangrijke info voor deze periode:    Woensdag 21 februari: crea-ochtend
 Donderdag 22 februari: speelgoedmiddag
 
 Standaard informatie:     Let samen met uw kind op de letterkoffer, zit er  weer een nieuwe letter in?

 De kleuters gaan met enige regelmaat boeken  lenen in de bibliotheek en deze worden in de  leeshoek gezet in de klas. De boekjes worden door  de kinderen gelezen tijdens vrije momenten in de  kring.


Datum:  8 januari 2018
 
 Thema  Gelukkig nieuwjaar slak
 
 Periode:  8 januari t/m 26 januari
 
 De gesprekjes gaan over:   Het nieuwe jaar, vuurwerk, beste wensen, tijd:   maanden, dagen van de week, weekend, gisteren,   vandaag, morgen, seizoenen, de winter, de slak
 (het prentenboek "Gelukkig nieuwjaar slak").
 
 Woorden die we veel gaan gebruiken:    Nieuwjaar, beste wensen, vuurwerk, de slak, snel-   langzaam, winter, vriezen, glad, dooien, sneeuw,   sneeuwbal, rollen, sneeuwpop, schaatsen, kou,   sjaal, wanten, winterkleren, maanden, tijd,   gisteren, vandaag, morgen.
 
 De letter(s) in de koffer:  W
 
 De hoek(en) toveren we om tot:  Thematafel: nieuwjaar, winter
 
 De uitstapjes die we maken:  -
   
 Activiteiten met en voor ouders:  De hulpouders die begeleiden bij de crea.
 
 Prentenboeken:  • Gelukkig nieuwjaar slak
 • Kikker in de kou
 • Sneeuw en ijs
 • Een ijsbeer in de tropen
 • Lars zoekt mama
 • Droge en natte sneeuw
 • Kleine ijsbeer helpt me vliegen
 • Een beetje winter
 • Winter
 • Lars en Caruso
 
 Beeldende activiteiten:  • We maken vuurwerk met wasco op zwart papier
 • Een sneeuwpop met wit krijt
 • Een slak op papier
 
 Liedjes:   • Het nieuwe jaar komt
 • De slak
 • Het is winter bibber bibber
 • Sneeuwt het al?
 • Maandag naar school….
 
 Andere belangrijke info voor deze periode:    Woensdag 17 januari crea onderbouw.
 Donderdag 25 januari komt de leesmedia coach   interactief voorlezen bij de kleuters.
 
 Standaard informatie:     Let samen met uw kind op de letterkoffer, zit er  weer een nieuwe letter in?

 De kleuters gaan met enige regelmaat boeken  lenen in de bibliotheek en deze worden in de  leeshoek gezet in de klas. De boekjes worden door  de kinderen gelezen tijdens vrije momenten in de  kring.

Datum:  december 2017
 
 Thema  Kerst
 
 Periode:  6 t/m 22 december
 
 De gesprekjes gaan over:   Het kerstverhaal, de kerstversieringen, zorgen voor   elkaar.
 
 Woorden die we veel gaan gebruiken:    Jozef, Maria, herders, engelen, sterren, de stal, de   os, de ezel, de kribbe, de voederbak, de omroeper,   het veld, timmerman, de kerstboom, de piek,   kerstversiering.
 
 De letter(s) in de koffer:  J
 
 De hoek(en) toveren we om tot:  De stal van Jozef en Maria.
 
 De uitstapjes die we maken:  Naar de hal, oefenen voor de kerstviering.
   
 Activiteiten met en voor ouders:  Opening supermarkt donderdag 7 december 8:30   uur. Kerstviering op woensdagavond 20 december   18:30 uur.
 Prentenboeken:  • O, dennenboom, van Jacques Vriens en Dagmar         Stam
 • Het kerstboek voor peuters en kleuters,
    Marianne Busser en Ron Schrφder
 • Maria krijgt een kindje
 • Allemaal lichtjes Kerstmis, van Dick Bruna
 
 Beeldende activiteiten:  • Een kribbe maken dit is de versiering voor in de          kerstboom
 • Groep 2 maakt ook een kaarsje voor in de                    kerstboom
 • Een lantaarntje
 • Een kerstboom vouwen en knippen
 
 Liedjes:   • Vlammetje
 • O, wat een boom
 • Klink klokjes klingelingeling
 • Ga je mee op zoek
 • Dank u voor deze mooie kerstdag
 • O dennenboom, o dennenboom
    Zie verder de kerstliturgie
 
 Andere belangrijke info voor deze periode:    Opening van de verbouwde  supermarkt  op   donderdagochtend 7 december om half 9.
 
 Standaard informatie:     Let samen met uw kind op de letterkoffer, zit er  weer een nieuwe letter in?

 De kleuters gaan met enige regelmaat boeken  lenen in de bibliotheek en deze worden in de  leeshoek gezet in de klas. De boekjes worden door  de kinderen gelezen tijdens vrije momenten in de  kring.

Datum: 20 november 2017
 
 Thema  Sinterklaas
 
 Periode:  20 november t/m 5 december
 
 De gesprekjes gaan over:   Sinterklaas en zwarte piet, de stoomboot, Spanje,   schoen zetten, verlanglijstjes, cadeautjes, grote   boek van Sinterklaas.
 
 Woorden die we veel gaan gebruiken:    Sinterklaas, Zwarte piet, Amerigo, schimmel, staf,   mijter, mantel, baret, pofbroek, kraag, zak,   verlanglijstje, Spanje, stoomboot, stoompijp,   patrijspoorten, de zee, pietenhuis, cadeautjes,   pepernoten, strooien,schoen zetten, grote boek.
 
 De letter(s) in de koffer:  M en K
 
 De hoek(en) toveren we om tot:  Sinterklaashoek, muziekhoek, pepernotenfabriek,   stoomboot.
 
 De uitstapjes die we maken:  Dinsdag 28 november schaatsen bij Landgoed     Mariλnwaerdt. 
   
 Activiteiten met en voor ouders:  Aankomst van Sinterklaas op 5 december buiten bij   het kleuterplein.
 
 Prentenboeken:  • Schimmel is ziek
 • De Sint en het vergeten kind
 • Botsing met Zwarte Piet
 • Het ridderpaard van Sint
 • Het vergeten Pietje
 • Dag Sinterklaasje.
 
 Beeldende activiteiten:  • Een pietenhuis
 • ieder kind maakt een zwarte pietje
 • Sinterklaas (vouwen) op zijn paard op het dak
 • Muts 
 
 Liedjes:   • De traditionele Sinterklaasliedjes
 • Sinterklaas komt eraan
 • Zwaai naar Sinterklaas
 • Linkerbeen rechterbeen
 
 Andere belangrijke info voor deze periode:    Op woensdag 29 november hebben we de   Pietenmorgen. Verzorgd door de kinderen van   groep 8. De kinderen van groep 8 spelen met de   kleuters in kleine groepjes allerlei leuke spelletjes.   5 December, Sinterklaas brengt een bezoek aan de   Lingelaar.
 Gymlessen van de combinatiefunctionaris op   dinsdag 21 en 28 november en op 12 december.
 
 Standaard informatie:     Let samen met uw kind op de letterkoffer, zit er  weer een nieuwe letter in?

 De kleuters gaan met enige regelmaat boeken  lenen in de bibliotheek en deze worden in de  leeshoek gezet in de klas. De boekjes worden door  de kinderen gelezen tijdens vrije momenten in de  kring.

Datum: oktober 2017
 
 Thema  Kinderboekenweek "Griezelig, eng"
 
 Periode:  4 oktober t/m 12 oktober
 
 De gesprekjes gaan over:   Waar ben je bang voor?
 Waar kun je heel erg van schrikken?
 Emoties.
 Wat vind je spannend?
 Heksen, toveren, ontdekken.
 
 Woorden die we veel gaan gebruiken:    Bang , schrikken, griezelig, eng, spannend, emoties,   ontdekken, toveren, heksen, bezemsteel, spinnen,   spinnenweb, heksensoep, toveren, toverspreuk.
 
 De letter(s) in de koffer:  G: van griezelig 
 
 De hoek(en) toveren we om tot:  Heksenhoek, griezelhoek, ontdekhoek.
 Thematafel: griezelig eng, spannend.
 
 De uitstapjes die we maken:  -
   
 Activiteiten met en voor ouders:  Voorlezen met ouders.
 
 Prentenboeken:  • AA-Woe!
 • Wie maakt dat geluid?
 • Met opa in het donker
 • Kikker is bang
 • Hennie de heks.
 
 Beeldende activiteiten:  • Spin maken
 • Heks 
 • Verven "waar ben je bang voor of wat vind je 
    griezelig"
 • Spinnenweb
 
 Liedjes:   • Heks lelijke, heks lelijke toverheks
 • Een beetje bang
 • Zes heksen bij elkaar
 
 Andere belangrijke info voor deze periode:    Op woensdag 4 oktober wordt de   Kinderboekenweek geopend met een optreden
 van het team.
 Op donderdagmiddag 12 oktober is de afsluiting   van de Kinderboekenweek. De kleuters worden in   groepjes voorgelezen door de kinderen van groep   7/8.
 
 Standaard informatie:     Let samen met uw kind op de letterkoffer, zit er  weer een nieuwe letter in?

 De kleuters gaan met enige regelmaat boeken  lenen in de bibliotheek en deze worden in de  leeshoek gezet in de klas. De boekjes worden door  de kinderen gelezen tijdens vrije momenten in de  kring.

Datum: september 2017
 
 Thema  Fruit
 
 Periode:  11 september t/m 28 september
 
 De gesprekjes gaan over:   Soorten fruit, van bloesem tot appel, fruitplukken,  groenteboer, supermarkt, proeven, gezonde  voeding.
 
 Woorden die we veel gaan gebruiken:    Appel, peer, banaan, aardbei, pruim, meloen,  druiven, appelboom, appels plukken, bloesem,  schil, klokhuis, fruit, fruitschaal, tros enz.
 
 De letter(s) in de koffer:  P: van peer en plukken
 A: van appel
 
 De hoek(en) toveren we om tot:  Fruitkraam in de bouwhoek.
 
 De uitstapjes die we maken:  • Bezoekje aan een boomgaard, de supermarkt en       de groenteboer
 • “Kabouterpad”, bezoek aan het bos 
 • tentoonstelling “Fruit” in het Klokhuis
   
 Activiteiten met en voor ouders:  Informatieavond groep 1 en 2 op donderdag 21  september om 19.30 uur.
 
 Tentoonstelling in het Klokhuis op  donderdagmiddag 28 september om 15.00 uur.  Ouders, opa’s, oma’s enz. verzamelen om 15.00 uur  bij de hoofdingang van de school en vandaar  vertrekken wij gezamenlijk met de kleuters naar  “het Klokhuis”.
 
 Prentenboeken:  • Rupsje Nooitgenoeg
 • De appel
 • De boom
 • De banaan
 
 Beeldende activiteiten:  Wij maken:
 • appelboom verven en daarin met halve appels     stempelen
 • fruit kleien
 • feestmuts met fruit
 • appels vouwen,
 • fruitkraam vouwen en uit tijdschriften fruit     knippen en erin plakken
 • fruitspiezen maken
 • appelmoes en/of appelflapjes maken
 
 Liedjes:   • In iedere kleine appel,
 • Krom banaantje aan een tros
 • Eιn hapje uit een appel
 • Rupsje Nooitgenoeg
 • het versje Appel en Peer zijn van Familie Fruit
 
 Andere belangrijke info voor deze periode:    Informatieavond donderdag 21 september.
 Bezoek aan de tentoonstelling “Fruit” in het  ”Klokhuis”  groep 1 en 2 met ouders en andere  belangstellende  om 15:00 uur
 
 Standaard informatie:     Let samen met uw kind op de letterkoffer, zit er  weer een nieuwe letter in?

 De kleuters gaan met enige regelmaat ook boeken  lenen in de bibliotheek en deze worden in de  leeshoek gezet in de klas. De boekjes worden door  de kinderen gelezen tijdens vrije momenten in de  kring.

  
  
  
  
Datum: augustus 2017
 
 Thema  Wil je mijn vriendje zijn?
 
 Periode:  21 augustus t/m 11 september
 
 De gesprekjes gaan over:   Samen spelen, samen delen, vriendjes maken.
 
 Woorden die we veel gaan gebruiken:    Meisje, jongen, ruzie maken, vechten, troosten,  plagen, dierenvriend, vriendinnen, vrienden, boos,  vervelen, overleggen enz.
 
 De letter(s) in de koffer:   S van samen spelen en de T van troosten.
 
 De hoek(en) toveren we om tot:  Hoeken blijven zoals ze zijn, extra aandacht  besteden aan het samenspelen.
 
 De uitstapjes die we maken:  Streetwise 8 september, voorstelling in de Sint  Pieterskerk 11 september.
   
 Activiteiten met en voor ouders:  Informatieavond 14 september.
 
 Prentenboeken:  • Wil je mijn vriendje zijn
 • Vos maakt vriendjes
 • Mies en Max bouwen een kasteel
 • Vriendjes van overal
 • Samen spelen
 
 Beeldende activiteiten:  Wij maken:
 • Verjaardagskalender varken,
 • Een reeks vormen worden te samen  kinderen die     hand in hand lopen.
 
 Liedjes:   • Als je vriendjes bent
 • Iedereen is anders
 • Maandag naar school, dinsdag naar school.
 • Versje: Eιn spinnetje opzoek naar een
    vriendinnetje.
 
 Andere belangrijke info voor deze periode:    Donderdag 14 september informatieavond voor de  ouders van groep 1 en 2.
 
 Standaard informatie:    Let samen met uw kind op de letterkoffer, zit er  weer een nieuwe letter in?
 De kleuters gaan met enige regelmaat ook boeken  lenen in de bibliotheek en deze worden in de  leeshoek gezet in de klas. De boekjes worden door  de kinderen gelezen tijdens vrije momenten in de  kring.

 
 
Deze week hebben wij voor het laatst schoolfruit van het Europees Schoolfruit Programma. Na de...